AIDA to jedna z podstawowych technik wykorzystywanych w marketingu. Stworzona ponad 125 lat temu, do dziś jest uznawana za jedną z najbardziej efektywnych metod sprzedaży. Sprawdź, jak możesz ją wykorzystać w prezentacji multimedialnej, aby ją urozmaicić i nakłonić odbiorców do konkretnego działania.
Model AIDA w marketingu – na czym polega?
Mimo że od momentu jego stworzenia minęło ponad 125 lat, model AIDA nie stracił na aktualności. Jest wykorzystywany w marketingu do dzisiaj. I to z ogromnym powodzeniem. Bywa nawet określany „kluczem do efektywnej sprzedaży”, co podkreśla jego istotną rolę w działaniach marketingowych. Model AIDA podpowiada, jak stworzyć przekaz reklamowy, który skutecznie trafi do odbiorców i skłoni ich do zakupu produktu lub usługi.
Nazwa techniki to akronim, który powstał z pierwszych liter angielskich słów: Attention – przyciągnąć uwagę, Interest – wzbudzić zainteresowanie (produktem lub usługą), Desire – wywołać pragnienie (pożądanie) zakupu oraz Action – nakłonić do działania. Taka kolejność nie jest przypadkowa i ma na celu wywołać napięcie u konsumenta, które może zostać rozładowane jedynie przez zakup reklamowanego produktu lub usługi.
Model AIDA często jest przedstawiany w formie odwróconej piramidy. Wówczas przypomina lejek sprzedażowy. Zalicza się go do tzw. modeli hierarchii efektów, które zakładają, że konsument w pierwszej kolejności się uczy, by następnie na podstawie zdobytej wiedzy zmienić swoje poglądy i opinie wobec produktu lub usługi, co z kolei może (ale nie musi) skłonić go do działania, czyli zakupu.
Model AIDA w prezentacji multimedialnej – jak go zastosować, aby pokaz slajdów realizował wyznaczone cele
O zasadności wykorzystania modelu AIDA w marketingu nie trzeba nikogo przekonywać. Jak się jednak okazuje, można po niego sięgnąć także przy okazji tworzenia prezentacji multimedialnej, i to nie tylko tej, której celem jest zareklamowanie i sprzedaż produktu lub usługi. Ja więc zastosować model AIDA podczas projektowania pokazu slajdów.
- Attention – przyciągnij uwagę odbiorców. Dobry początek to połowa sukcesu. Dlatego poświęć mu odpowiednio dużo czasu. Zastanów się, jak możesz przyciągnąć uwagę odbiorców. Chwytliwy tytuł (i ewentualnie podtytuł) prezentacji to podstawa. Może on przybrać formę pytania, na które odpowiedź odbiorcy poznają po zakończeniu pokazu slajdów, albo tezy, którą udowodnisz w toku wystąpienia. Warto zawrzeć w nim korzyść dla słuchaczy. Wówczas prędzej zwrócą na niego uwagę.
- Interest – zainteresuj odbiorców. Z uwagi na fakt, że prezentacje multimedialne stały się wręcz nieodzownym elementem wystąpień, trudno wzbudzić zainteresowanie wśród odbiorców. Żeby tego dokonać, możesz wykorzystać storytelling. Nic nie ciekawi słuchaczy, tak jak dobrze opowiedziana historia.
- Desire – wzbudź pożądanie. Zadbaj o to, aby Twoja prezentacja była odpowiedzią na potrzeby odbiorców. Pokaż, co wyjątkowego masz im do zaoferowania – np. inne spojrzenia na omawianą problematykę. Stosuj język korzyści i przykłady „z życia wzięte”, z którymi Twoi słuchacze mogą się utożsamić.
- Action – skłoń do działania. Sformułuj call to action (wezwanie do działania), w którym bezpośrednio zwrócisz się do słuchacza i nakłonisz go do określonej reakcji. Pamiętaj, call to action musi jasno informować, jaką korzyść odbiorca otrzyma po wykonaniu akcji. Np. „Pobierz bibliografię i zyskaj dodatkowe źródła informacji”, „Zapisz się na newsletter, aby być na bieżąco”, „Wypełnij formularz, aby dokonać zakupu”.
Model AIDA można z powodzeniem wykorzystać podczas tworzenia prezentacji multimedialnych. Umiejętnie zastosowany nie tylko sprawi, że pokaz slajdów będzie ciekawszy, ale przede wszystkim przybliży Cię do realizacji obranych celów. Zależy Ci na profesjonalnych efektach? Zleć stworzenie prezentacji multimedialnej ekspertom. W ten sposób oszczędzisz czas i zyskasz gwarancję świetnie wykonanego pokazu slajdów.
źródło: TworzeniePrezentacji.pl